Kom igång med Tjänstemannaavtalet
Ska era tjänstemän ligga i samma företagsprofil som övrig personal eller i ett eget företag? Vi guidar er genom valet baserat på behörighet och insyn, samt visar hur ni aktiverar tjänstemannaavtalet och registrerar anställningskontrakt och månadslöner.
Steg 1 – Samma eller separat företag?
Första frågan att ta ställning till är om tjänstemännen ska registreras i samma företag som övrig personal eller i ett eget separat företag.
Fördelar med samma företag:
- Enklare administration med all personal samlad på ett ställe
- Separata löneartsnummer per avtalsområde är möjligt, vilket håller isär tjänstemän och övrig personal
Nackdelar med samma företag:
- Behörigheter för systemanvändare gäller oavsett avtalsområde – en användare med behörighet till exempelvis Löneberäkningen kommer att kunna se samtlig personal, inklusive tjänstemän
- En tjänsteman som även är systemanvändare kommer att kunna se och ändra sin egen tidrapport i Kalendern
Vill ni hålla informationen separerad rekommenderar vi ett eget företag för tjänstemännen. Det skapar ni under Verktyg → Företagsinställningar → Lägg till företag.
Steg 2 – Aktivera Tjänstemannaavtalet
Gå till Verktyg → Inställningar → Företagsinställningar. Här visas vilka avtalsområden som är aktiva i företaget. Markera Tjänstemannaavtalet och klicka på Spara.
Steg 3 – Koppla avtalet till en anställd
- Gå till Personal och välj en befintlig person eller registrera en ny
- Gå till fliken Anställningskontrakt och klicka på Lägg till nytt kontrakt
- Välj Tjänstemannaavtalet under Avtalsområde
- Fyll i aktuell information och välj rätt lönegrupp och arbetstidsförläggning

Steg 4 – Registrera månadslön
Gå till fliken Lön och fyll i aktuell månadslön. Markera om lönen inkluderar övertids- och restidsersättning.

⚠️ Observera: Om detta val är markerat utgår varken övertid, komptid eller flextid.